Számokban a MOME Zero – Adatszobrokban köszönnek vissza a program eredményei

Dátum: 2025.08.04
Hogyan formálja egy olyan monumentális közösségi esemény a hallgatók kapcsolatrendszerét, mint a MOME-erdőültetés, mi jellemzi az egyetem kerékpáros-közösségét, hogyan foghatjuk fel a Zugligeti úti Campus növényvilágának a sokszínűségét – ezekre a kérdésekre adnak választ a MOME Tárgyalkotó BA szak másodéveseinek az adatfizikalizációs munkái, amelyek a MOME Zero / Ökológiai Fenntarthatósági Iroda és a szak együttműködésében meghirdetett kurzus keretében készültek, Adat a térben címmel.

Legyen szó a MOME Erdőről, a MOME Méhészetről, a Campus parkjának az átalakításáról vagy az egyetem kerékpáros-közösségéről, a Tárgyalkotó szak Lipóczki Ákos, Kövér Dóra Rea és Minkó Mihály témavezetésével indított, 2025. tavaszi félévi kurzusának a célja olyan adatfizikalizációk, adatszoborként installálható alkotások létrehozása volt, amelyek segítik a szemléletformálást, s figyelemfelkeltően bemutatják a MOME Zero sokrétű eredményeit. 

A munka kutatással indult, amelynek része volt a MOME Zero fenntarthatósági projektjeinek a reprezentációját támogató adatok gyűjtése, feldolgozása, előkészítése. Ezután a hallgatók a design thinking módszertana mentén lépésről lépésre haladtak, a feltárást, értelmezést rebrief követte, majd az ötletelés, a kidolgozás fázisain keresztül eljutottak a végeredményig, az installálásig. Fontos szempont volt, hogy az anyagválasztás és a kivitelezési technológia reflektáljon a választott adatcsomagra és fenntarthatósági tematikára. 

A Gondűzőben és a Base épület előterében májusban bemutatott négy munka eltérő eszköztárral, de közös céllal reflektált a Zero programjaira: láthatóvá tenni a közösséget, tájat vagy karaktert formáló struktúrákat, rendszereket. 

Czeglédi Lajos Kapcsolati háló című installációja a MOME 2024-es erdőültetésének a közösségi dinamikáit dolgozta fel, a 159 részt vevő hallgató és a tizenkét ültetőcsapat közötti kapcsolati hálózatot színes fonalakkal és térbeli rögzítéssel jelenítve meg. A vizualizáció megmutatja a közösség diverzitását, valamint azt, hogy a MOME Erdő programjában – amelynek célja az attitűdformálás mellett a közösségépítés is – nagymértékben keverednek a különböző szakok hallgatói. 

Czinkóczi Naomi Cyclist Archetypes of MOME című infografikai munkája a Campus kerékpáros-közösségét vizsgálja három archetípus – a Sisakos Remete, a Küllők Harcikocsija és a Pedálok Bolondja – kialakításával. A tipológia az egyéni viszonyulásokat mutatja meg természethez, tudatossághoz, spontaneitáshoz és közösségi közlekedéshez, statisztikai megoszlással is kiegészítve (50%, 26%, 24%). A projekt egyszerre játékos és analitikus, vizuálisan letisztult, ugyanakkor kulturálisan is érzékeny térképe a belső sokféleségnek. 

Keceli-Mészáros Emese munkája a MOME Campus parkja növényzetének a diverzitását fordítja le egy adatalapú, makettszerű térbeli installáció nyelvére. A hajóformává összeállítható térbeli elemek struktúráján keresztül érzékelhetjük például a vadgesztenye, a som, a nyírfa és más fajok közti megoszlást. Az installáció azt is megmutatja, hogy a most épülő közösségi kert helyén lévő jelenlegi alacsony biodiverzitás miképpen válik gazdagabbá a fejlesztéssel. 

Rozán Péter egy 3D-nyomtatott térbeli installációval dolgozta fel a méhészet adatait, melyben a kaptárak súlyváltozását jelenítette meg. A kiállítás technológiai és anyaghasználati spektrumát bővítő munka megmutatja, hogy mely hónapokban dolgoztak a legtöbbet a MOME-méhek. 

Szeptemberben egyébként két új MOME Zero-projekt indul a közösségi kert és a komposztáló átadásával. Utóbbihoz oktatási-kutatási program is kapcsolódik: a tökéletes komposzt összetételét szenzorokkal vizsgálják, majd az itt rögzített adatokat is láthatókká teszik, remélhetőleg ismét a tárgyalkotó szakosok bevonásával. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.