„...Gyerünk a moziba be!” – Magyar filmplakátok újragondolva

Dátum: 2024.05.02
Keménykalap és krumpliorr, Megáll az idő, Csinibaba, Apa, Isten hozta, őrnagy úr! – ki ne hallott volna ezekről a filmekről? Minden idők legnézettebb magyar filmklasszikusaihoz készítettek izgalmas kortárs plakátokat a MOME Tervezőgrafika szak illusztrátor hallgatói egy, a Filmintézet és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködésében megvalósuló kurzuson. Az alkotásokat a magyar film napja alkalmából a MOME Zugligeti úti Campusán és a Corvin moziban is meg lehet tekinteni, utóbbi helyszínen a filmeket is újra nagy vásznon, teljeskörűen felújítva láthatjuk.

Film és közönség: a köztük lévő kapcsolat megteremtésében a mozi kezdetei óta jelentős szerepe van a filmplakátnak. Ez az a grafikai alkotás, amely elsőként szólítja meg a leendő nézőt, amely felkelti az érdeklődését, és amelynek alapján aztán eldönti, bemegy-e a moziba, vagy sem... A filmplakát olyan kulcsfontosságú vizuális műfaj, amelyet tervezőgrafikusként ismerni és gyakorolni kell, médium, amelynek megjelenése sorsdöntő egy-egy film életében.  

 A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) huszonegy Tervezőgrafika BA Illusztráció specializáció hallgatója a Nemzeti Filmintézet kezdeményezésére egy közös kurzus keretében arra vállalkozott, hogy ezen a nagy kihívást jelentő területen alkosson, hogy friss tervezői gondolkodással régen látott filmklasszikusokat hozzon a felszínre. Az elmúlt hónapokban a hallgatók újranézték Szabó István Apa (1966), Fábri Zoltán Isten hozta, őrnagy úr! (1969), Bácskai Lauró István Keménykalap és krumpliorr (1978), Gothár Péter Megáll az idő (1982) és Tímár Péter Csinibaba (1997) című korszakos, mára kultikus filmjeit, majd a Filmintézet „Alapfilmek” online filmtörténeti platformjának segítségével mélyedtek el a filmek keletkezésének történetében, vizuális világában, s így vágtak neki a tervezésnek.

Így készültek el ezeknek a régi magyar filmeknek a kortárs plakátjai, amelyek egyszerre helyezik új kontextusba a kiváló alkotásokat, és viszik tovább a hazai plakátművészet méltán elismert hagyományait. Olyan egyedi alkotások születtek, amelyek megfelelnek a plakátműfaj eredeti célkitűzésének, és egyben önálló művészeti alkotások is.

Nagy László, a MOME Illusztráció specializáció vezetője és oktatója, Tóth Andrej társkonzulens oktató, illusztrátor/tervezőgrafikus, valamint Gorka-Focht Máté elméleti oktató, kurátor kísérték végig a tervezési folyamatot, amelynek során végül ötven izgalmas filmplakát készült el a kiválasztott filmekhez.
 

A „Régi filmek, új plakátok” projekt alkotói: 

Baksa Nóra Korina, Deák Kitti, Gátos Luca, Grandpierre Karina, Ilosvai Dorottya Emese, Imre Kinga, Klapka Aliz Liza, Kovács Zoltán, Lázár Flóra, Nagy Boglárka, Pauer Patrik, Petrovszki Hanna Kata, Pintér Zia Gréta, Ring Noémi, Schnell Fruzsina, Sógor Sólyom Dávid, Somogyvári Szonja, Szalai Petra, Szalóki Lilla, Taar Alexandra-Andreea, Zsiros Beatrix.

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.